Att svenska elever har sämre läsförståelse än elever från många andra länder är numer ett känt faktum. Regeringen satsar på ett Läslyft med start 2015 men redan nu har cirka 80 lärare från de flesta av Norrbottens kommuner ( alla utom Jokkmokk, Haparanda och Pajala) sett till att lära sig mer om undervisning för bättre läsförståelse genom en specialbeställd utbildningsinsats.
Insatsen byggde på de behov som länets Språk-, läs- och
skrivutvecklare i nätverket för NCS Norrbotten (Piteå, Luleå, Kalix, Älvsbyn,
Boden, Gällivare, Arvidsjaur, Arjeplog och Kiruna) sett i sina hemkommuner och
syftet och målet med insatsen var:
·
En
fördjupad kompetens om att bedriva ett verksamhetsnära utvecklingsarbete genom
att deltagare genomför och dokumenterar ett utvecklingsarbete i sin hemkommun.
·
Ökad
kunskap om, och kompetens inom undervisning av läsförståelsestrategier. Läs-
och skrivutvecklarna och lärarna får kunskap om läsförståelse och
läsförståelsestrategier och kan föra det vidare i egen hemkommun.
·
Ökad
kunskap om hur samtal, läsande och skrivande kan berika varandra, men också
ökad kunskap om hur man i praktiken kan utveckla detta.
·
Att
verka för lust till läsning.
I
dialog med Stefan Lundström på LTU planerades insatsen och innehållet blev en
kurs med både föreläsningar och forskarhandledning. Forskarna Carolin Graeske,
Lena Manderstedt och Ann-Britt Palo har handlett var sin grupp med sammanlagt
ca 12 olika utvecklingsarbeten i deras planering, genomförande och
dokumentation av sina utvecklingsarbeten. Kursen har finansierats av Skolverkets
NCS och samordnats av NCS Norrbottens samordnare Erica Lövgren. Hon är
också en av två läs- och skrivutvecklare i Piteå Kommun och har tidigare arbetat vid LTU / KKL.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar